Commodore Szerviz és Restaurátor - Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
Commodore Szerviz és Restaurátor
C= | szerviz | Commodore | Commodore Amiga, Commodore PC | ZX Spectrum | Enterprise | Atari | Videoton TVC | CPC | HT | billentyűzet | fejlesztések | értékesítés | elérhetőség
első lépések: Commodore 64,SX-64,VIC-20,16,116,+4,128 | Commodore Amiga | ZX Spectrum | Enterprise | Videoton TVC | HT | Amstrad/Schneider CPC


Commodore 64, 64C, 64G, SX-64, VIC-20, VC20, 16, 116, Plus 4 és 128 első lépések


Nagyon sok levelet és üzenetet kapok Commodore 64, 64C, 64G, SX-64, VIC-20, VC20, 16, 116, Plus 4 és 128 számítógép alapvető használatával kapcsolatban. Ezért megpróbálom pár sorban összefoglalni a fontosabbakat.

Arra azért mindenkit óvnék, hogy ezek a több mint 30 éves készülékek restaurálás nélkül nem igazán fognak sokáig működni. Kisebbik gond az, hogy most éppen elindulnak, aztán később nem működnek. Nagyobbik gond az elektrolit kondenzátorok elektrolit folyadékának lassú, de igen kártékony hatása, vagy éppen az eloxidálódott IC foglalatok kontakthibáiból adódó IC elhalálozás. De, még sorolhatnám.

Nem lehet megjósolni, hogy ezek a készülékek, amik pár évre tervezettek és 30 év után is indulnak, meddig fognak még működni. Annyi viszont elmondható, hogy 2018 -óta restaurált gépek a mai napig jól működnek. Ráadásul, van közöttük nem kevés gamer és zenész, akik szinte éjjel nappal használják őket.

Tárolásukról annyit, hogy zacskóba csomagolva (nem kell hermetikusan lezárni), dobozában, vagy szekrényben érdemes tárolni. Fűtetlen szoba, tetőtér, garázs és pince szóba se jöjjön. Azt már biztosan nem fogja túlélni.

TV -re kötés
Alapvetően kétféleképpen lehet LCD TV -re kötni Commodore számítógépünket, egyik a hagyományos RF (rádió frekvenciás) kábellel. RF kábel esetén a TV -t az UHF 36 -os csatornára kell hangolni. Amennyiben az RF modulátort már valaki elhangolta, akkor ennek a csatorna környékén meg kell lennie a képnek.

Amennyiben nehezen találja meg a képet hangolás közben és az csak egy fekete kép, akkor a gép, sajnos rossz. Ezt a hibát már otthon nem lehet orvosolni, kérem hozza be, vagy küldje el a gépet és ránézek mi lehet a gond.

Másik a Compozite, vagy Chroma – Luma az az Video és S-Video kábellel a készülékre kötése. Azt azért tudni kell, hogy a Commodore Compozite és Chroma – Luma kimenetei nem a megszokott Video és S-Video szabványok. Ezért előfordulhat, hogy LCD TV esetén nem jelenítődik meg a kép. Régi CRT TV, vagy monitor esetén ilyen gond nincs.

HDMI/VGA… ezt felejtsük el. Vannak 10-15.000.- Ft értékben átalakító dobozok, amik még is megbirkóznak velük, de ezeknek utána kell olvasni fórumokban, hogy pontosan mely modellek és típusokkal működik, a dolog. Azt azért ne felejtsük el, hogy amelyik pl. 64 -en működik, az pl. Plus 4 -en nem biztos. Ha még is HDMI/VGA bemeneteket szeretnénk használni, akkor pl. ebay -en vannak olyan összerakott átalakítót, amik ezt tudják, de nem meglepően ezeknek az ára 40-50.000.-Ft -nál kezdődnek. Ezért ezt mindenki mérlegelje.

bekapcsolás
Számítógép első bekapcsolás előtt nagyon fontos, hogy a tápegységünk feszültségeit ellenőrizzük előbb. Mostanában, nagyok sok tápegység halálozik el és ezzel együtt a számítógépünk is. Tipikus eset, mikor egy tápegységgel nem indul egy számítógép, akkor kipróbálva egy másik számítógépen, azt is elhalálosztatjuk vele. Manapság fillérekért lehet venni egy multimétert, amivel ezeket a feszültségi értékeket könnyen ellenőrizhetjük. Amennyiben nincs ebben jártasság, akkor inkább hozza be szervizembe a számítógépet és annak tápegységét és együtt bekapcsoljuk. Természetesen, mind ezt díjtalanul.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore VIC-20, VC20 (kerek csatlakozós), 64, 64C, 64G, Plus 4 (kerek csatlakozós) tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)
Commodore VIC-20, VC20 (kerek csatlakozós), 64, 64C, 64G, Plus 4 (kerek csatlakozós) tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)

Vannak olyan csatlakozódugók is, ahol csak 4 tűske látszik. Ezek a sporólós dugók, teljesen normális, ugyan úgy használhatóak.


Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore Plus 4 tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)
Commodore Plus 4 tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 128 tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)
Commodore 128 tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)
Commodore 128 számítógépbe bedugható az Amiga tápegység is, DE meg NE próbálja! Ellenkező esetben a Commodore 128 teljesen tönkre megy.


Commodore számítógépünk tápegységről direktbe kapja a feszültségeket és nincs bennük külön védelem a túlfeszültségek ellen. Így egy rossz táp, szinte az összes IC -t megölheti. Persze minden javítható... csak kérdés ezért érdemes e erre áldozni, vagy inkább kicsit várunk és ezt a pénzt másra költjük. Tápegység okozta gondokról bővebben itt olvashat:
Commodore 64, 1541/II (1581) floppy drive mai modern tápegységek

Örök dilemma, a különböző Commodore 64, 64C, 64G, VIC-20 és Plus 4 tápegységek használhatóak egymással, igen. Bármelyik Commodore 64, VIC-20 és Plus 4 kerek csatlakozós tápegységek használhatók bármelyik géptípushoz. Későbbiekben a Plus 4 számítógépek kerek tápcsatlakozóját lecserélték négyzet alakura. Ha nem lehet beszerezni ilyen csatlakozós tápegységet, akkor a PCB csatlakozóját át lehet cserélni kerek csatlakozóra.

Nagyon fontos! Commodore 128 -as tápegység NEM helyettesíthető az Amiga 500, 600, 1200 -es tápegységeivel. Sajnos ez a két modell csatlakozója megegyező, így könnyen felcserélhető. Amennyiben a 128 -ra Amiga tápegység lett rádugva, akkor igen költségesen lehet csak rendbe szedni. Honnan ismerjük fel melyik tápegységet tartjuk a kezünkbe? Rá van írva az aljára.

Amennyiben Commodore 16, 116 számítógép tápegységét nem találjuk, akkor csak olyan 9V DC tápegység csatlakoztatható rá, aminek a belső érintkezője a -, a külső +. Ez az úgynevezett fordított polaritású csatlakozó. Alap esetben pont a normál csatlakoztatású (ahol a belső érintkező a +) tápegységek kaphatók. A gyári tápegységek 800mA -ek, ez azt jelenti, hogy legalább ennyi áramot tudjon leadni. Ha ettől többet tud, az nem baj. Természetesen, a ZX Spectrum 16K, 48K, + -os és Enterprise tápegységei ugyan úgy használhatóak a 16 és 116 -os számítógépekhez. Fordítva is igaz, de az Enterprise gyári tápegysége 1,4A terhelhetőségű. Ezért ehhez is használható próba erejéig, de oda biztosan nagyobb áramú tápegységet kell keresni.

Vannak olyan Commodore VIC-20, VC20 számítógépek, melynek tápegységei 9V AC, két tűs csatlakozó. Sajnos ez a csatlakozó típus megegyezik a régi pl. táskarádiók 230V AC csatlakozóival. Ne, hogy ezt valaki rádugja és bedugja a konnektorba! Ezekhez a gépekhez 9V 2A váltóáramú tápegységek kell. Fontos a 2A terhelhetőség, különben nem fog elindulni.

Nagyon fontos, hogy bekapcsolás előtt minden készüléket és kiegészítőt kikapcsolt állapotban kell összekötni. Még a TV -is legyen kikapcsolva, ellenkező esetben néhányszori videókábel rádugását követően a SID, nagy valószínűséggel elszál. Ez már a harminc év hozadéka...
Kiegészítők közűl, kiemelném a Catridge -ot, amit szintén, kikapcsolt állapotban lehet csak rádugni, vagy cserélni.

Be- és kikapcsolási sorrend sem mindegy. TV bekapcsolását követően, elsőnek a floppy meghajtót, majd a számítógépet kell bekapcsolni. Kikapcsolás esetén a számítógép és majd a floppy drive.

Juhász Jácint féle SD2iEC -el (floppy emulátor) nincs sok dolgunk, mert ez a készülék a számítógépből kapja az áramot. Így az géppel együtt kapcsolódik. Bővebben az SD2iEC -ről itt olvashat: SD2iEC Juhász Jácint fejlesztés. Éliás Sándor féle SD2iEC -nek saját tápegysége van, ezért azzal úgy kell eljárni, mint a valódi floppy meghajtóval, tehát fentiekben leírt sorrendeket kell betartani.

Amennyiben megfeledkezünk a sorrendről, akkor nagy valószínűséggel a floppy meghajtóban, vagy a számítógépünkben kinyírunk egy logikai IC -t. Nem nagy költség, csak bosszantó, ha sűrűn kell hozzám hozni.

1541, 1541C és 1541/II floppy meghajtó esetében pár alapvető hiba előszokott fordulni bekapcsolást követően. Egyik ilyen hiba, hogy fojamatosan forog a motor és mind két LED világit, vagy az állapotjelző LED villog. Ez, sajnos PROM csere, nem nagy összeg, de sűrűn előfordul. 1541/II esetében ennek a hibának kiváltó oka, szintén a tápegység elhalálozása lehet, itt is mérni kell a tápegység feszültségeit. Másik rendszeres hiba az olvasási hiba, vagy nem reagálás a parancsokra. Ez utóbbi hiba okozója többnyire egy - két logikai IC, míg az olvasási hiba lehet logika IC, de akár fejhiba.

lemezbeolvasás
Ha eddig eljutottunk, akkor sokan elgondolkoznak, hogy hogyan is kell egy játékot betölteni… legyünk őszinték, harminc év után nem gondolnám, hogy mindenkinek menne fejből.

Viszont, mielőtt belevágunk a lemezek olvasásába, nagyon fontos azokat egyesével átnézni. Ezek a 30 éves lemezek, szinte mindegyike működni fog, még ha ezen meg is lepődünk. De a nem megfelelő tárolás következtében ezek kárt is okozhatnak. Karcos lemezekkel nincs probléma, azok berakhatók a floppy meghajtóba, maximum egy - egy játék nem fog elindulni az adatvesztés miatt. Poros és foltos lemezekkel viszont baj lehet. Előbbi esetében a fejet karcolhatjuk össze, míg utóbbi esetben koszt vihetünk fel a fejre, ezáltal azt a hibát keltve, hogy a fej, vagy meghajtó nem jó. Erről bővebben itt olvashat: Commodore 5 1/4 DS-DD lemezek.

Floppy meghajtó használata előtt, először is azt kell tudni, hogy a SERIAL BUS -ra összesen 4 eszköz köthető egyidőben (akár négy floppy meghajtó is). Ha több eszközt használunk, akkor azokat sor számozni kell, manuálisan: 8, 9, 10 vagy 11. Számozási sorrendnek nincs jelentősége, össze – vissza is számozhatunk, csak utána kicsit nehézkes lesz az azonosítás. Alapból minden lemezmeghajtó 8 -as számra állított.
(Ez a számozás hasonló, mint a régi SCSI eszközök manuális számoztatása, bekapcsolás előtt.)

Lemez beolvastatása: LOAD "$",8 majd LIST parancs kiadása. LOAD a betöltés, míg a "$" hogy listázzon. A ,8 a fent már taglalt készülék száma. Maga a $ fenntartott a CBM rendszerben és ilyen program nevet nem lett adni.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
floppy lemez tartalmának kilistázása

Miután kilistáztuk a lemezünk tartalmát, most már be is tölthetjük a játékunkat a következő utasítással: LOAD "program neve",8,1 majd RUN

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
floppy lemezről játék betöltése, elindítása

Nem kell megijedni, lehet egy - egy program betöltése több perc is lehet.

A parancssor végén betöltéskor megjelent egy ,1 ez arra utal, hogy töltsön be. Sokan kezdetekor ezt a ,1 -et felcserélik, így ha lemez tartalom betöltésekor rosszul írjuk be a parancsot: LOAD "$",8,1 akkor a fotón látható érdekesség jelenik meg. Ez nem hiba, csak a CBM rendszer ezt nem tudja értelmezni.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
rosszul beírt lemeztartalom beolvasása, a ,8 után a ,1 is lett használva

Teljes lemezes játékok esetén elegendő ez a parancs: LOAD "*",8,1 majd a RUN (ha éppen nem indítja el magát).

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
balra: 1570, 1541 redőnyös, 1541 karos, 1541C középen: 1571, 1541/II, 1581 jobbra: 1551

lemezformázás
Floppy lemezt mielőtt használni szeretnénk azt előbb formáznunk kell. De, ne feledjük, hogy a Commodore 1541, 1541C, 1541/II, 1551, 1570 lemezmeghajtók egyfejesek, ami azt jelenti, hogy csak az egyik oldalát használják a lemezeknek (mindig alul). Ezért ezekben a meghajtókban a lemezeket meg lehet fordítani és mind két oldalra programokat lehet írni (mint a kazetták A és B oldala). Csak ne feledjük el a másik oldal használata előtt a lemezszél lyukasztását (tükörképe a jelenlegi vágásnak).

Commodore elérhetővé tett olyan lemezmeghajtókat is, amik a lemez mind két oldalát használják, együttesen (kétfejesek, alul és felül), mint a PC -k. Ilyen meghajtó típusok az 1571, 1581. Az 1571 -es lemezmeghajtók csak Commodore 128 gépek tudják kezelni, legalább is a kétfejes módot. Viszont egyfejesként használhatjuk 64, VIC-20, 16, 116 (128 -nál egyfejes módban) és Plus 4 -es gépekhez is. Ez esetben úgy működik, mint egy normál 1541 -es.

1581 -el más a helyzet, mert ez ugyan is egy 3,5" DS-DD -s meghajtó. Hasonló a Amiga és PC -s számítógépekhez, viszont bármelyik 64, VIC-20, 16, 116, Plus 4 és 128 -hoz használható. Érdekessége, hogy ennek a lemeznek a kapacitása 3160 blok. Nem olyan sok játék készült erre a kapacitásméretre, de azért fellelhető jó pár.

Formázási parancs: OPEN 15,8,15,"N0:GAME-A,01":CLOSE 15 ahol a GAME-A a lemez neve (jelen példában az -A az oldalt is jelenti) és a 01 a lemez sorszáma. Természetesen, ezeket tetszőlegesen lehet módosítani. Formázás kivicsel több idő, mint egy perc. Ha túl hamar visszakapjuk a READY -t és a hajtásjelző LED gyorsan villog, akkor nagy valószínűséggel fejhibás a meghajtó. Itt is a ,8 a készülék sorszáma.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
floppy lemez formázása

Commodore floppy fejhibáról bővebben itt olvashat: Commodore 1541, 1541C floppy meghajtó fejhiba.

Egy mondat erejéig kitérnék a kétfejes Commodore 1571 -es floppy meghajtókra, vagy éppen ezek beépített változatára a Commodore 128D és DCR típusokban. Sokan vásárláskor, megtaláláskor örülnek, hogy az egyoldalas Commodore 64 -es lemezek tökéletesen működnek ezekben a meghajtókban. Viszont elfeledkeznek a kétoldalas lemezek kipróbálásáról, ismét egy harminc éves hozadék, aminek következtében 50% esélyünk van a felső fej működésére. Erről bővebben itt olvashat: Commodore 1571, 128D, 128DCR floppy meghajtó fejhiba.

magnó kezelése
Commodore magnók közűl kétfajta modelt különböztetünk meg, egyik az 1530 vajszínű ami kifejezetten 64 és 128 -hoz való (és a korai CBM gépekhez is), másik az 1531 fekete színű ami kifejezetten a 264 sorozathoz (16, 116 és Plus 4) számítógépekhez csatlakoztathatóak. Természetesen ezekből a magnókból is készültek clone verziók. Amit tudni illik még rólik, mindegyik magnó kompatibilis az összes Commodore számítógéppel, csak szükségünk lehet csatlakozó átalakítóra használatukhoz.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 1530 és 1531 magnó
Commodore 1530 és 1531 magnócsatlakozó átalakítók

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 1530 - 1531 magnócsatlakozó átalakítók
Commodore 1530 - 1531 magnócsatlakozó átalakítók


Magnóval azért sokkal egyszerűbb a betöltés, kivéve, ha a fej már el lett állítva és pl. egy kazettán szinte minden játék más fejállással lett felvéve. Ebben az esetben a hajunkat téphetjük...

Magnó kazetta esetében kétfajta betöltési módot különböztetünk meg. Egyik a normál betöltés, ezek általában a gyári kazetták, amiket csak be kell tennünk és betölteni. A másik az úgynevezett turbós játékok. Ezekhez a játékokhoz előbb be kell tölteni egy turbó programot, mint pl. ABC-TURBO, majd ezt követően jöhet a játék betöltése. Ennek annyi az értelme, hogy a játékok szalag hossza töredéke a normál betöltésnek. Persze minden betöltés előtt előbb egy turbó programot kell betölteni.

Ezt a turbó programot, anno mindenki a kazetta A és B oldal elejére vette fel. Nem kellett mindig előre tekerni, majd a játék állásához, hanem egy másik kazettáról is belehetett tölteni azt. Elegánsabb megoldás volt olyan turbó program használata ami Catridge -on tallálható, így minden bekapcsoláskor automatikusan betöltődött a turbó program és már csak a játékot kell betölteni.

Magnóval való betöltés parancsa: LOAD majd RUN (gyári kazetták esetében többnyire a programok maguktól elindultak betöltésekor). LOAD után vissza kell kapnunk az induló képernyőnket a játék nevével. Ez jelezi, hogy éppen melyik játékot töltjük be.

Amennyiben betöltéskor nem kapjuk vissza a kezdő képernyőt a játék nevével, akkor vagy nem vagyunk a program elején, vagy a fejállásunk rossz.

Még egy gyakorlati észrevétel, a 30 éve újból bekapcsolt magnónk szinte mindegyike használhatatlan a hajtó szíjak megnyúlása és a szalag továbbító gumi görgők elszennyeződése miatt. De, sok esetben a szalag hajtó kuplung csúszása és az előzőekben írt gumigörgő elöregedése miatt is lehetnek gondok a lejátszással. Ezek együttes hibái úgy vehetők észre, hogy a kazetta nem csévél, vagy csak nehézkesen, rosszabbik esetben a szalagot begyűri a gumigörgő. Használat előtt érdemes ezeket a magnókat beküldeni felújításra.

Óva intenék mindenkit a magnó, bekapcsolt számítógép melletti cserélgetésétől. Aki tudja miért, az ért, aki meg nem, az ne is tudja meg. Lényeg, hogy bekapcsolt számítógépre eszközöket csatlakoztatni szigorúan TILOS! Ellenkező esetben sokat találkozunk.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
Commodore 64C és 1541/II lemezmeghajtó, 1530 magnó

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
magnókazetta betöltése és elindítása

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
ABC-TURBO indulóképernyője

joystick
Commodore joystickok mindegyike kompatibilis az összes Commdore számítógépekkel. Mindegy, hogy pl. 16, 64, vagy Amigával szeretnénk használni, mindegyik géphez használható egyaránt. Annyi kritériummal, hogy a 264 -es sorozathoz (16, 116 és Plus 4) szükségünk lesz egy csatlakozó átalakítóra. Sajnos, ezeket a joystickokat már nem gyártják. Új gyártású, arcad karú és tűzgombú joystickokat még lehet kapni. Ezek teljesen jól működnek, annyi hogy alakjukat és fogásukat meg kell szokni.

Joystickok közül két alapvető elven működő kapcsolást különböztetünk meg, egyik a lapérintős (ez a halk mozgású), míg a másik a rúgós (kattogós mozgású). Javításukhoz alkatrészeket már nem gyártanak, így meglévő elromlott joystickokból lehet még kinyerni.

Lap érintő egyik meghibásodása, hogy maga a kis lapocska, amit nyomunk elreped, így rugalmasságát elveszíti és így kevésbé érintkezik. Rúgós esetében a rúgó, amit nyomunk nyúlik meg, vagy pattan el. Ez utóbbi esetében az is gondot jelent, hogy a rugót mozgató érintkező lap mozgó részén a galvanizálás elkopik, így vezetőképessége megszűnik. Ezért, mostanában sokszor tapasztaljuk, hogy joystickunk kattog, de még se megy valamelyik irány, vagy tűzgomb. Javítani a komplett irány, vagy tűz egység cseréjével lehet, de kérdés, amit kibontunk az is meddig fog még működni.

Joystick vásárlást, csak is úgy javaslok, ha viszünk magunkkal egy számítógépet és konkrétan azt kipróbáljuk. Ellenkező esetben, csak pénzkidobás lesz a vásárlás, aztán vitatkozhatunk az eladóval... ilyen hirdetéseknél is elszaporodott „teszteletlen” kifejezés.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore joystick -ok
Commodore joystick -ok

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 16, 116 és Plus 4 joystick csatlakozó átalakító
Commodore 16, 116 és Plus 4 joystick csatlakozó átalakító

Commodore 128
Commodore számítógépek közül három géptípust különböztetünk meg. Egyik a normál 128 névre hallgat, mely desigben Commodore 64C gépházra hasonlít. Ez csak maga a gép és nem tartalmaz egyéb beépített kiegészítőket, mint floppy drive, vagy éppen a tápegység.

Másik a 128D, ami egy műanyagházas kivitel, hordozható változata. Billentyűzet az aljára felrögzíthető és van egy kihajtható műanyag hord füle. Ebbe a gépbe már egy 1571 -es floppy meghajtót és a tápegység is be van építve. Kivitel alapján, mint egy asztali fekvőházas PC.

Harmadik a 128DCR egy fém házas kivitel, ami szintén olyan, mint egy asztali PC, de nem hordozható. Ez a verzió is tartalmaz beépített 1571 -es floppy meghajtót és tápegységet. A CR rövidítése „cost-reduced”, költségcsökkentett kivitel. A D -től eltérően, ami szó szerint egy 1571 -est tartalmaz a saját floppy paneljával, addig a DCR -be a floppy elektronikát integrálták az alaplapra és jó pár alkatrészt összevontak, takarékosság gyanánt (mármint főleg előállítási).

Commodore 128 -as számítógépcsalád mindegyike alapból tartalmaz egy 128, 64 és CP/M módot. Úgy, hogy ezt három önálló számítógépként. Sajnos az üzemmódok között nem lehet átjárni. Induláskor meg kell határoznunk melyik üzemmóddal szeretnénk dolgozni. Alap helyzetben a 128 -as üzemmód indul. Ebben az üzemmódban, ha beírjuk GO64 és RETURN, majd Y nyomni, akkor a gépünk áttér 64 -es üzemmódra. Van egy másik módja is a 64 mód elérésének, bekapcsoláskor nyomva tartsuk a C= gombot és máris 64 -ben leszünk. CP/M üzemódot egy gyári floppy lemez segítségével lehet aktiválni. Lemez behelyezését követően kapcsoljuk be a számítógépet és már töltődik is az CP/M operációs DOS rendszer. CP/M lemezt a védelmi sys fájl miatt, nekem még nem sikerült másolni. Ezért azt érdemes valakitől megvenni gyári lemezként. GEOS lemez már másolható, sőt létre is hozható, szabadon változtatva.

Azt azért érdemes tudni a Commodore 128 -ról, hogy bármennyire is hirdettek, nem kompatibilis a Commodore 64 számítógépünkkel. Ez azt jelenti, hogy lesznek olyan játékok, amik nem fognak működni 64 -es módban. Ebben az esetben nincs más megoldás, ha nagyon szeretnénk azzal a játékkal játszani, hogy beszerzünk egy 64 -est is.

Arra is figyeljünk oda, hogy a billentyűzet 64 -től eltérő gombjai 64 módban inaktívak lesznek. De, ez érthető is, hisz három önálló számítógépet kapunk egy házban és nem három átjárható, kompatibilis rendszert.

Mivel a 128 -as család tudja a 80 oszlopos módot, ezért sokan megfeledkeznek a 40/80 Display gomb benyomódásáról, ekkor Compozite (Video), Chroma-Luma (S-Video) módban csak egy üres képernyőt fognak látni bekapcsoláskor. Ez teljesen normális jelenség, egyszerűen ki kell nyomni a gombot és resetelni kell a gépet.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 128 boot screen  Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64 boot screen
Commodore 128 és 64 boot screen

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore GEOS 1.5 és CP/M 3.0 lemez  Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore DEMO lemezek
Commodore GEOS 1.5 és CP/M 3.0 lemezek, DEMO lemezek

Commodore Szerviz és Restaurátor | 2020 Commodore Szerviz 128 -as reklám
2020 -as karácsonyra készített Commodore 128 -as család reklám


Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 64C, 64G, SX-64, VIC-20, VC20, 16, 116, Plus 4 és 128 első lépések


bejegyzések, posztok
RetrObright
billentyűzet ceruzás grafitozása!?
gumi lábak elöregedése
Plus 4 magyarosítása
Amiga 3,5" DS-DD lemezek halála
Commodore 5 1/4" DS-DD lemezek
DS-HD floppy lemezek használata Commodore Floppy meghajtókban
Amiga gyári floppy lemezek állapota
1541, 1541C floppy meghajtó fejhiba
1571, 128D, 128DCR floppy meghajtó fejhiba
Amiga 600, 1200 Delay és BPF meghibásodása
Delay és BPF beszerzése, helyettesítése
Lúgos akkumulátor CR2032 elemre cserélése
műsorok
tudatosság
disztribució
Commodore Szerviz és Restaurátor | Cloanto distribútor
Commodore Szerviz és Restaurátor | Hyperion distribútor


2730 Albertirsa, Vasút utca 14. | ny: HÉTFŐ, KEDD, CSÜTÖRTÖK, PÉNTEK 10:00-16:00 (szerdán, hétvégén és szünnap ZÁRVA, szerdán gépügyelet)
f: CommodoreSzerviz | e: info@commodoreszerviz.hu | t: 53 / 370-092

Commodore Szerviz és Restaurátor Copyright © 2018

csoportoldalak Napraforgó Szoli, PillePilla, SQIN Kozmetika, Rendszer Z